امروز قصد داریم در ادامه مطلب گردشگری و توسعه پایدار ، شاخص هایی را بررسی کنیم که با ارزیابی آن ها می توان برای توسعه گردشگری پایدار برنامه ریزی کرد.

با کارناوال همراه شوید.

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

شاخص هایی وجود دارند که ارزیابی آن ها به برنامه ریزی برای توسعه پایدار در گردشگری کمک شایانی می کند.3 مورد از این شاخص ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1) ارزیابی تاثیرات محیطی

 بیشتر کشورهای توسعه یافته از این روش برای ارزیابی تاثیرات مثبت و منفی طرح های توسعه در مراحل برنامه ریزی و بعد از توسعه، استفاده می کنند. ارزیابی تاثیرات محیطی برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن طرح های جدید توسعه مفید است ولی از آن فقط در پروژه های بزرگ مقیاس استفاده می شود. این ارزیابی ها در سراسر دنیا به صورت دوره ای انجام می شوند.

2) ظرفیت تحمل و حدود تغییرات قابل پذیرش

معیارهایی هستند که فعالیت های گردشگری را در یک مقصد محدود می کنند. ظرفیت تحمل نشان می دهد که یک مقصد قبل از تجربه اثرات نامطلوب چه مقدار فعالیت گردشگری را می تواند تحمل کند. در ظرفیت تحمل، توانایی جذب اجتماعی، بوم شناختی و اقتصادی مقصد سنجیده می شود. حدود تغییرات قابل پذیرش، هرچند مفهوم ظرفیت تحمل را مبنای کار خود قرار می دهد ولی از آن انعطاف پذیرتر است و مقدار و نوع تغییرات قبل پذیرش در مقصد را تعیین می کند.

3) مدیریت بازدید کننده و ناحیه بندی

معیارهایی هستند که هدف از به کارگیری آن ها، ترویج پایداری از طریق مدیریت بازدیدکننده و تاثیرات بالقوه آن ها بر سایت است. هدف مدیریت بازدیدکننده، کنترل حجم بازدیدکنندگان، اصلاح رفتار آن ها و انعطاف پذیر کردن مقصد است. ناحیه بندی، با مدنظر قرار دادن تعارض بالقوه بین کاربران یک سایت، به مدیریت بازدیدکننده کمک می کند. تعیین نواحی ای برای اهداف تفریحی و حفاظتی به مدیران امکان می دهد که بین نیازهای بازدیدکنندگان و محیط آشتی و سازش برقرار کنند.

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

نمونه های موفق در توسعه پایدار گردشگری

 همگام با اتخاذ رویکردهای پایدار در مقاصد، بسیاری از کسب و کارهای گردشگری نیز اقدام به تدوین راهبردها، سیاست ها و طرح های ابتکاری برای نشان دادن تعهدات خود به حفاظت از محیط زیست کرده اند.

1) بریتیش ایرویرز (Biritish Airways)

این شرکت هواپیمایی از سال 1990 میلادی، گزارش اجتماعی و محیطی خود را هر سال منتشر کرده است. این سازمان تلاش می کند تا انتشار دی اکسیدکربن، آلودگی صوتی و مصرف آب را کاهش داده و تلاش های حفاظتی را در سراسر دنیا مورد حمایت مالی قرار دهد.

2) گرکوتل (Crecotel)

زنجیره ای از 16 هتل و تفرجگاه مجلل است که در جزایر دریای اژه قرار دارند. این شرکت از زمان تاسیس اش در سال 1981 میلادی طرح های ابتکاری زیست محیطی فراوانی را برای کاهش مصرف آب و فضلاب اجرا کرده است. این زنجیره، هتل های خود را به سبک محلی می سازد، از منابع محلی استفاده می کند و طرح های حفاطتی را مورد حمایت مالی قرار می دهد.

3) طرح ابتکاری تورگردانان برای توسعه گردشگری پایدار

طرح ابتکاری در سال 2000 میلادی به منظور افزایش پایداری در این بخش از گردشگری راه انداری شد؛ اعضای این طرح باید به پایداری متعهد باشند. این سازمان برای سنجش فعالیت اعضا، مجموعه ای از شاخص ها را طراحی کرده است.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

دیدگاه ها
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

فونت -
فونت +
عرض -
عرض +
فاصله متن -
فاصله متن +
تیره
خاکستری
روشن
بستن

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

امروز قصد داریم در ادامه مطلب گردشگری و توسعه پایدار ، شاخص هایی را بررسی کنیم که با ارزیابی آن ها می توان برای توسعه گردشگری پایدار برنامه ریزی کرد.

با کارناوال همراه شوید.

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

شاخص هایی وجود دارند که ارزیابی آن ها به برنامه ریزی برای توسعه پایدار در گردشگری کمک شایانی می کند.3 مورد از این شاخص ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1) ارزیابی تاثیرات محیطی

 بیشتر کشورهای توسعه یافته از این روش برای ارزیابی تاثیرات مثبت و منفی طرح های توسعه در مراحل برنامه ریزی و بعد از توسعه، استفاده می کنند. ارزیابی تاثیرات محیطی برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن طرح های جدید توسعه مفید است ولی از آن فقط در پروژه های بزرگ مقیاس استفاده می شود. این ارزیابی ها در سراسر دنیا به صورت دوره ای انجام می شوند.

2) ظرفیت تحمل و حدود تغییرات قابل پذیرش

معیارهایی هستند که فعالیت های گردشگری را در یک مقصد محدود می کنند. ظرفیت تحمل نشان می دهد که یک مقصد قبل از تجربه اثرات نامطلوب چه مقدار فعالیت گردشگری را می تواند تحمل کند. در ظرفیت تحمل، توانایی جذب اجتماعی، بوم شناختی و اقتصادی مقصد سنجیده می شود. حدود تغییرات قابل پذیرش، هرچند مفهوم ظرفیت تحمل را مبنای کار خود قرار می دهد ولی از آن انعطاف پذیرتر است و مقدار و نوع تغییرات قبل پذیرش در مقصد را تعیین می کند.

3) مدیریت بازدید کننده و ناحیه بندی

معیارهایی هستند که هدف از به کارگیری آن ها، ترویج پایداری از طریق مدیریت بازدیدکننده و تاثیرات بالقوه آن ها بر سایت است. هدف مدیریت بازدیدکننده، کنترل حجم بازدیدکنندگان، اصلاح رفتار آن ها و انعطاف پذیر کردن مقصد است. ناحیه بندی، با مدنظر قرار دادن تعارض بالقوه بین کاربران یک سایت، به مدیریت بازدیدکننده کمک می کند. تعیین نواحی ای برای اهداف تفریحی و حفاظتی به مدیران امکان می دهد که بین نیازهای بازدیدکنندگان و محیط آشتی و سازش برقرار کنند.

شاخص هایی برای توسعه گردشگری پایدار

نمونه های موفق در توسعه پایدار گردشگری

 همگام با اتخاذ رویکردهای پایدار در مقاصد، بسیاری از کسب و کارهای گردشگری نیز اقدام به تدوین راهبردها، سیاست ها و طرح های ابتکاری برای نشان دادن تعهدات خود به حفاظت از محیط زیست کرده اند.

1) بریتیش ایرویرز (Biritish Airways)

این شرکت هواپیمایی از سال 1990 میلادی، گزارش اجتماعی و محیطی خود را هر سال منتشر کرده است. این سازمان تلاش می کند تا انتشار دی اکسیدکربن، آلودگی صوتی و مصرف آب را کاهش داده و تلاش های حفاظتی را در سراسر دنیا مورد حمایت مالی قرار دهد.

2) گرکوتل (Crecotel)

زنجیره ای از 16 هتل و تفرجگاه مجلل است که در جزایر دریای اژه قرار دارند. این شرکت از زمان تاسیس اش در سال 1981 میلادی طرح های ابتکاری زیست محیطی فراوانی را برای کاهش مصرف آب و فضلاب اجرا کرده است. این زنجیره، هتل های خود را به سبک محلی می سازد، از منابع محلی استفاده می کند و طرح های حفاطتی را مورد حمایت مالی قرار می دهد.

3) طرح ابتکاری تورگردانان برای توسعه گردشگری پایدار

طرح ابتکاری در سال 2000 میلادی به منظور افزایش پایداری در این بخش از گردشگری راه انداری شد؛ اعضای این طرح باید به پایداری متعهد باشند. این سازمان برای سنجش فعالیت اعضا، مجموعه ای از شاخص ها را طراحی کرده است.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.