رنجش در گردشگری

رنجش در گردشگری

دانشنامه گردشگری

گاهی اوقات عدم برنامه ریزی درست در گردشگری و عدم توجه به گردشگری پایدار، باعث رنجش و ناراحتی بومیان می گردد و معمولا این گونه رنجش در مکان هایی رایج است که تناقض منافع به علت وجود گردشگران به وجود می آید. برای آشنایی با رنجش در گردشگری، با کارناوال همراه شوید.

رنجش در گردشگری

رنجش در گردشگری

رنجش مردم محلی از گردشگران، به علت شکاف آشکار شرایط اقتصادی، الگوهای رفتاری، ظاهر و  تاثیرات اقتصادی رخ می دهد. رنجش خاطر از بازدیدکنندگان در مکان هایی رایج است که تناقض منافع به علت وجود گردشگران به وجود می آید. برای مثال، در آمریکای شمالی مردم محلی از حضور گردشگران ورزشی خشمگین می شوند؛ زیرا توریستان گوزن ها و یا ماهی ها را شکار می کنند. تقاضای مواد غذایی از طرف گردشگران موجب افزایش قیمت ها می شود و احساسات ناخوشایندی را به وجود می آورد. حتی اگر بیاد بیاورید بسیاری از مردم برزیل از مسابقات المپیک و جام جهانی ۲۰۱۶ و حضور گردشگران در برزیل خشمگین بودند.

شکل دیگر رنجش نتیجه به وجود آمدن احساس حقارت میان گروه های بومی است. این احساس به علت اختلاف نامطلوب با بازدیدکنندگان خارجی به وجود می آید. محلیان و بومیان در صنایع خدماتی دست مزد بیشتری می گیرند و این باعث بروز حس برتری بر دیگر شهروندان می شود. القای این حس در جامعه نگرش منفی به کل صنعت را در پی خواهد داشت.

بی ثباتی مالی نیز ممکن است بر اثر عدم برنامه ریزی صحیح در گردشگری رخ دهد.

بر اساس تجربه و مشاهدات، هم میزبان و هم میهمان می توانند از یکدیگر چیزهایی را بیاموزند. تماس اجتماعی سودمند و بازدیدهای برنامه ریزی شده از زندگی و فرهنگ محلی موجب گرامی داشتن فرهنگ بومی می شود. در این میان، علاقه بازدیدکننده به شیوه و سبک زندگی محلی، حس احترام مردم محلی را در قبال بازدیدکننده برمی انگیزد و به آن ها احساس غرور و افتخار به دستاورد هایشان می بخشد. گردشگری اغلب باعث می شود روند تغییر ساختار اجتماعی خودکامگی به ساختاری تسهیل شود که به نیازهای فردی حساس است.

هنگامی که جوامع از تاثیرات خارجی دور باشند، خودکامه می شوند. با ترغیب بازدیدکنندگان، این خط مشی به نفع میزبانان و مهمانان دارای اعتدال بیشتری می شود. هنگامی که گردشگری در جامعه نیرو و محرکی باشد،پناهگاه های حیات وحش و پارک ها و بناهای ملی و تاریخی و دیگر منابع فرهنگی نیز حفظ و نگهداری می شوند.

تعامل یک به یک میان میزبانان و مهمانان می تواند اعتقادات کلیشه ای و یا طبقه بندی افراد بر اساس جنبه های شخصیتیِ تک بعدی را حذف کند. با «برچسب زنی» به مردم یا همان قضاوت نادرست درباره مردم، که اغلب اشتباه است، فلسفه اصالت فرد از بین می رود. وقتی بازدیدکننده خود مردم را بشناسد و با مشکلات و امیدها و روش زندگی آن ها آشنا شود، به مسئله جهانی بودن بشریت حساس تر می شود. اطمینان نداشتن و تنفر داشتن از گروه های ناشناخته مردم آسان تر از اطمینان نداشتن و تنفر داشتن از کسانی است که یک فرد خود درصدد شناخت آنان برمی آید.

 با بررسی این موارد است که به اهمیت توسعه پایدار در گردشگری پی می بریم و متوجه می شویم که همانطور که گردشگری می تواند باعث توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف شود، در صورت عدم مدیریت به خطری بزرگ تبدیل می شود!

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

رنجش در گردشگری
4.55 6

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...