اثرات عوامل خارجی بر صنعت گردشگری

دانشنامه گردشگری

برای درکی عمیق تر از صنعت گردشگری و امکان برنامه ریزی بهتر در این زمینه، باید با تعدادی از عوامل خارجی که می توانند بر رشد این صنعت اثر بگذارند، آشنا شویم. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم. با کارناوال همراه باشید…

دانشنامه

تغییر در ترکیب جمعیت

تغییر در ترکیب جمعیت کشورهای جهان یکی از عوامل مهم به شمار می رود. افزایش جمعیت باعث می شود که صنعت گردشگری نیازهای خود را از نظر نوع محصول و خدمات برای سال های آینده مورد توجه قرار دهد. کشورهای گردشگر پذیر باید در مورد سه دسته از مسافران به خوبی بیندیشند و سلیقه ها و اقلام مصرفی آنها را مورد بررسی قرار دهد.

* افراد ۱۸ تا ۳۴ سال که بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند و به صورت یک نفر یا گروهی به مسافرت می روند.

* افراد سالخورده و کسانی که عمر بیش از ۵۰ سال دارند دارای الگوهای مصرف متفاوتی با توجه به میزان درآمد بازنشستگی هستند. این دسته وقت بیشتری برای مسافرت دارند و می توانند مبالغ بیشتری را برای سفر هزینه کنند پس به برنامه ریزی متفاوتی نیاز پیدا خواهند کرد.

* خانواده هایی که مرد و زن کار می نند و دارای دو منبع درآمد هستند و احتمالا تعدادی بچه نیز دارند. وجود تشکیلات و تسهیلات کافی برای کل خانواده بسیار ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر با افزایش نیروی کار زنان، وجود خانواده های یک نفره، زوج بدون بچه و خانواده های غیر سنتی، در سراسر دنیا ساختار سفر ها را تغییر خواهد داد.

تغییرات سیاسی

تغییرات سیاسی اثرات شدیدی بر صنعت گردشگری دارند. پیدایش کشورهای اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک المنافع باعث شد که کم کم دولت های مردم سالار ( دموکراتیک ) و سیستم های اقتصاد آزاد به وجود آیند و همین باعث تاثیر تدریجی بر روند مسافرت و گردشگری در سطح جهانی گردد. چین با جمعیتی بالای خود دارای مسافران درون مرزی و برون مرزی است ولی مسئله ی مهم در مورد این کشور توانایی جذب اقتصاددانان سازمان های تجاری و سیاستگذاران کشورهای همسایه و کشورهای دور به این سرزمین می باشد.

55562

پیشرفت فناوری

فناوری پیوسته بر مسافرت و کسانی که این نوع خدمات را ارائه می دهند اثر خواهد گذاشت. این مسئله به ویژه در رابطه و وابستگی بین سیستم حمل و نقل و سیستم توزیع خدمات و محصولات گردشگری و از سوی دیگر اطلاعات مشتریان کاملا مشهود می باشد. به عنوان مثال پیشرفت صنایع هوانوردی این امر را میسر ساخته است که مسافران بتوانند با هواپیماهای بسیار پیشرفته ظرف مدت کوتاهی طولانی ترین مسافت ها را بپیمایند. از سوی دیگر سیستم توزیع خدمات اینترنتی این امکان را برای مسافران فراهم می کند که با صرف زمان کوتاهی صندلی مورد نظر خود را در هواپیما رزرو نمایند.

هتل ها با استفاده از تکنولوژی اقامت راحت تری را برای مسافران رقم می زنند و مسافران نیز با استفاده از سیستم ذخیره ی جا اتاق مورد نظر و امکانات خاص خود را از هتل طلب می کنند.

از این دست پیشرفت ها کاملا در کلیه ی سیستم حمل و نقل مثل قطارها، اتوبوس ها و … و حتی سیستم اطلاع رسانی به گردشگران قابل مشاهده است.

با وجود همه ی فواید و تاثیرات مثبت فناوری نمی توان اثرات منفی زیست محیطی آن را نادیده گرفت. همچنین این فناوری ها موجب از دست دادن شغل، تغییر شغل و کاهش شاغلان صنعت گردشگری به ویژه در سطح محلی می شود.

مسائل زیست محیطی

تغییرات آب و هوایی و آسیب های ناشی از حضور گردشگران تاثیرات بسیار مهمی را بر روند عرضه و تقاضای گردشگری می گذارند. حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و جلوگیری از تهدیدهایی که ممکن است هر لحظه جاذبه ها را در معرض نابودی قرار دهند از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای گردد. ممکن است به دلیل عوامل زیست محیطی یک مقصد با بحران در جذب گردشگر مواجه شود و یا اینکه بیش از ظرفیت خود اقدام به جذب گردشگر نماید.

اثرات عوامل خارجی بر صنعت جهانگردی

رعایت بهداشت و ایمنی

مسئله ی بهداشت و ایمنی روز به روز بیشتر مورد توجه گردشگران در سطح بین المللی قرار می گیرد. بروز بیماری هایی همچون وبا، مالاریا و تهدید ویروس ایدز در دوران های مختلف باعث شده است که گردشگران به مسئله ی غذا، آب و ملزومات پزشکی توجه بیشتری نمایند.  بروز مشکلات امنیتی و جنگ های داخلی و مسائلی همچون ناآرامی های خاورمیانه در سال های اخیر مثال بارزی از تاثیر میزان امنیت در بازار گردشگری است.

توسعه ی منابع انسانی

صنعت گردشگری و مسافرت یکی از منابع مهم اشتغال زایی به حساب می آید و در کشورهای فقیر و ثروتمند مورد توجه قرار می گیرد. برخی از کشورهای گردشگر پذیر به دلیل پایین بودن نرخ رشد جمعیت باید به دنبال نیروی کار باشند و در مواردی اقدام به واردات نیروی کار می نمایند. در سال های بعد که افراد متخصص سالخورده شوند، صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری در جهان با کمبود متخصص رو به رو خواهند شد.

کشورهای در حال توسعه با نیروی کار جوان و بدون مهارت کافی روبه رو هستند. کمبود کارگران با مهارت و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات گردشگری، این صنعت را مجبور به ایجاد انگیزه برای آموزش و تربیت افراد متخصص می نماید. دوره های آموزش هتلداری و گردشگری از جمله برنامه هایی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران به اجرا در می آید.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...