تعریف و بررسی گردشگری الکترونیک

تعریف و بررسی گردشگری الکترونیک

دانشنامه گردشگری

انسان، روز به روز، پیشرفت هایی را در ابعاد مختلف زندگی تجربه می کند.از دهه ی ۱۹۹۰ میلادی، فناوری های نوین اطلاعاتی، به ویژه اینترنت، به عنوان بستری برای پردازش، تحلیل، ذخیره سازی،باز گردانی و انتشار اطلاعات، تحولاتی را در گردشگری ایجاد کردند و موجب پیدایش مفهوم گردشگری الکترونیک شدند. امروز در کارناوال به بررسی این مفهوم خواهیم پرداخت.

گردشگری الکترونیک

گردشگری الکترونیک چیست؟

گردشگری الکترونیک به کاربرد فناوری های نوین در صنعت گردشگری اشاره می کند و کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته های سفر، پروازها، هتل ها و عرضه ی اطلاعات گردشگری را سهولت می بخشد.

این فناوری، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گردشگری را قادر می سازدتا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، آگاهی خود را از نیازها و محصولات افزایش دهند، اطلاع رسانی و مذاکره کنند و در نهایت راهکارهایی برای کاهش فاصله و پر کردن شکاف های فرهنگی و ارتباطی ارائه دهند.

بوهالیس معتقد است:

ارائه ی اطلاعات دقیق، به موقع و مربوط به نیازهای مصرف کنندگان، غالبا برای رضایت گردشگران حیاتی است. لذا فناوری های اطلاعاتی مانند ستون فقراتی است که حرکت گردشگری را تسهیل می کند.

با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخش های سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکت های کرایه اتومبیل، هتل ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان های مدیریت مقصدو … می توانند فعالیت های خود را به صورت لحظه ای و آنلاین انجام دهند. آنها دریافته اند که فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی منافع زیر را برای آنها به ارمغان می آورند:

* افزایش کارایی درونی

* تعامل مستقیم با مشتریان

* عرضه ی محصولات شخصی تر

* دسترسی جغرافیایی وسیع تر از طریق افزایش نقاط فروش

مشتریان آنها نیز به مزایایی همچون کاهش مصرف وقت و انرژی دست خواهند یافت.

گردشگری الکترونیک

تاریخچه گردشگری الکترونیک

استفاده از فناوری های امروزی در صنعت گردشگری به دهه ی ۱۹۵۰ میلادی باز می گردد. در آن زمان ، خطوط هوایی، سیستم رزرواسیون کامپیوتری را برای اداره ی برنامه های زمانی و ذخیره جا راه اندازی کردند. این سیستم تا دهه ی ۱۹۷۰ میلادی، یعنی زمان ورود سیستم های توزیع جهانی، مورد استفاده قرار می گرفت. هدف از به کارگیری این سیستم ها، اداره کردن اطلاعات مرتبط با هواپیماها و مسافران بود.

در سال ۱۹۸۷ سیستم هایی به نام گالیله و آمادئوس در اروپا آغاز به کار کردند و سرآغازی برای جهانی شدن صنعت گردشگری بنیان نهادند. اکنون دفاتر خدمات مسافرتی در سراسر دنیا به ۴ سیستم آمادئوس، گالیله، سابر و ورلداسپن متصل هستند و به فعالیت های خود ادامه می دهند.

به نظر می رسد گردشگری الکترونیک تا مدت ها در بازار گردشگری باقی بماند زیرا این فناوری، با به وجود آوردن انقلابی بزرگ، به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که انعطاف پذیری و استقلال بیشتری را در برنامه ریزی سفر خود تجربه کنند. از سوی دیگر این فناوری نمی تواند همه ی نیاز ها را برآورده کند و هنوز برای افرا و سازمان ها جای فعالیت وجود دارد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...