کشتی پرنده دورنیر | اولین و بزرگترین کشتی پرنده ی جهان

کشتی پرنده دورنیر | اولین و بزرگترین کشتی پرنده ی جهان

نگاهی به تاریخ

همه چیز از افکار و ایده های نو آغاز می شود، امروز می خواهیم به یکی از همین ایده های نو که سالیان دور در ذهنی کنجکاو جرقه خورده است بپردازیم.

کشتی پرنده…

انسان با اختراع هواپیما به رویای پرواز در آسمان بی کران دست یافت و بار دیگر لذت رسیدن به آرزوهایش را تجربه کرد اما داشتن وسیله ای که بتواند هم در آب و هم در آسمان حرکت کند ایده ای جدید بود و مورد استقبال زیادی قرار گرفت ، جالب است بدانید پیش از این کشتی پرنده که امروز می خواهیم به آن بپردازیم ، دو کشتی پرنده ی دیگر هم ساخته شده است اما هیچ کدام مسافربری و لوکس نبوده اند و تنها کشتی دورنیر ( Dornir ) توانست ایده ی کشتی پرنده را به طور کامل تحقق ببخشد.

این #کشتی پرنده اولین و بزرگترین کشتی پرنده ی جهان است ، می خواهیم بیشتر با این کشتی لوکس و زیبا آشنا شویم.

با کارناوال همراه باشید .

کشتی، هواپیما dorneir

آشنایی با کشتی پرنده دورنیر

جالب است بدانید کشتی پرنده ی دورنیر ( Dornier ) یا ( DO-X اولین کشتی پرنده ی دنیا نیست و افرادی دیگر هم قبل از ساخت این کشتی موفق به ساخت سازه هایی شبیه به آن شده اند اما کشتی، پرنده ی دورنیر غول پیکرترین، سنگین ترین، قوی ترین و در عین حال لوکس ترین کشتی پرنده ی مسافربری است که تا به حال ساخته شده است.

تجربه های جدید همیشه طرفدارن زیادی دارد و همانطور که انتظار هم می رفت از این کشتی پرنده استقبال زیادی شد.

هدف ساخت این کشتی زیبا و عجیب راه اندازی نوعی جدید از تجارت بوده است و با این تفکر ساخته شد که ۷۰ تا ۱۰۰ مسافر را از سراسر جهان به گردش ببرد و برای آنها خاطراتی به یادماندنی بسازد تا از این راه تجارتی موفق پایه گذاری شود.

کشتی، هواپیما dorneir
کشتی، هواپیما dorneir
کشتی، هواپیما dorneir

تاریخچه کشتی پرنده دورنیر

کشتی غول پیکر دورنیر که از لحاظ ظاهری هم شباهت بیشتری به هواپیما دارد تا کشتی در ماه جولای سال ۱۹۲۹ میلادی با همکاری آلمان و #سوئیس ساخته شد، در سال های بین دو جنگ جهانی تنها هواپیمای توپولوف  ( Tupolev ANT-20 ) سنگین ترین هواپیمای جهان بود اما DO-X با ۵۳ متر طول و ۶۱ تن وزن لقب سنگین ترین هواپیما را از آن خود کرد.

اولین سرنشینان این کشتی ۷۰ نفر از کارکنان این کشتی و خانواده هایشان و  هیئت مدیره و چند روزنامه نگار بودند و کشتی هم ۱۴ خدمه داشت، DO-X در اولین پروازش آرام آرام از روی برکه برخواست و تا ارتفاع ۲۰۰ متر پرواز کرد این پرواز که ۵۳ دقیقه طول کشید یکی از هیجان انگیزترین پرواز های جهان بود و موفق شد که رکورد بزرگترین هواپیمای #لوکس را از آن خود کند که تا ۲۰ سال هم این رکورد شکسته نشد و از روی این کشتی پرنده فیلم های بسیاری هم ساختند.

این سازه در بین مردم بسیار محبوب بود و برایش حوادث زیادی اتفاق افتاد که بسیاری از آنها کشته ای بر جای نگذاشت اما در یک پرواز این کشتی غول پیکر و از کار افتادن موتورها به دلیل گرمای شدید ۷۰ کودک جان باختند و این مساله باعث شد طرفدارانش را از دست بدهد.

در نهایت با این که دو ایکس در سوئیس ساخته شده بود اما آلمان در معاهده ی ورسای از ساخت و تولید این هواپیمای خاص منع شد و همین اتفاق سبب شد تا تولید این کشتی متوقف شود و در سال ۱۹۳۰ میلادی کاملا از مد بیافتد و در سال ۱۹۳۱ هجری به مقصد نیویورک آخرین پروازش باشد و پس از آن از یاد برود.

پروژه DO-X dorneir تلاشی بود برای پیدایش حسی نو که متاسفانه با شکست رو به رو شد.

کشتی، هواپیما dorneir
کشتی، هواپیما dorneir

سازندگان کشتی پرنده دورنیر

 این کشتی پرنده توسط سوئیسی ها ساخته شده است البته با حمایت مالی شرکت حمل و نقل #آلمان و موتورهایی آمریکایی، سازنده ی سوئیسی آن دکتر دونیر ( Dr Claudius Dornier ) بوده است که بعد از ۲۴۰٫۰۰۰ ساعت کار روی آن همراه با تیمش موفق شده است کشتی را در آسمان های #اروپا ، آفریقا و شمال و جنوب #آمریکا به پرواز در بیاورد.

دکتر دورنیر ساخت این کشتی پرنده را در سال ۱۹۲۴ میلادی به اتمام رساند اما نیاز به برخی اصلاحات داشت که در نهایت در سال ۱۹۲۹ میلادی به بهره برداری رسید و اولین پروازش را تجربه کرد.

دکتر دونیر سازنده و طراح کشتی پرنده

دیزاین خاص برای کشتی ای خاص

بدنه ی این کشتی غول آسای پرنده از جنس فولاد با رنگ آلمینیومی است که در یک چهارچوب بسیار مقاوم ساخته شده است همچنین جنس مبلمان درونی این کشتی از پارچه کتان می باشد و این صندلی ها قابلیت این را دارند که در شب هنگام تبدیل به تخت خواب بشوند.

DO-X دوبال برای پرواز و چندین باله ی کمکی برای حفظ ثبات و تعادل و ۱۲ موتور قدرتمند دارد که هر یک دریچه ای هم برای تخلیه هوای اضافی دارند و همگی کمک می کنند کشتی تا ارتفاع ۴۲۵ متر را به راحتی اوج بگیرد. مهندسان برای طراحی این هواپیمای پرنده دقیقا از شیوه ی طراحی کشتی استفاده کرده اند.

از لحاظ ظاهر هم این هواپیما، کشتی شباهت زیادی هم به کشتی هم به هواپیما دارد چون در طراحی خاص این سازه هم چیزی شبیه عرشه کشتی دیده می شود هم بال هایی هواپیما گون.

موتورهای این کشتی پرنده به صورت شعاعی و پشت سر هم نصب شده اند و قدرتی معادل ۳۹۱ تا ۴۵۵ کیلو وات دارند و بعد از رسیدن به دمایی خاص خود به خود شروع به سرد شدن می کنند. خوب است بدانید ۱۰۳ بار این کشتی پرنده و موتورهایش آزمایش شده اند تا به مرحله ی قبولی رسیدند. این کشتی پرنده برای عبور از اقیانوس اطلس نیاز داشت تا به ارتفاع ۵۰۰ متری برسد که در نهایت به این موفقیت رسید.

وزن این کشتی پرنده ۶۱ تن بوده است و هر یک از بال هایش حدودا ۵۴ متر طول داشتند هنرو خلاقیت DO-X زمانی مشخص تر می شود که بدانید ۱۲ موتور دارد و می توانند تا ارتفاع ۵۰۳ متر بالا برود؛ دو ایکس ۱۲ پروانه هم برای پرواز دارد که در تصاویر می تواننید ببینید.

در واقعا دکتر دورنیر این کشتی را برای ۶۶ مسافر در مسافرت های بلند مسیر و ۱۰۰ مسافر برای مسافرت های دور طراحی کرده است.

دیزاین بیرونی کشتی، هواپیما
دیزاین درونی کشتی، هواپیما
دیزاین داخلی کشتی، هواپیما

استقبال از کشتی پرنده

 به طور کلی از این کشتی پرنده خوب استقبال شد و دلیل شکست آن هم مسائل سیاسی و قوانینی بود که برای ساختن هواپیما ها وجود داشت همچنین به دلیل محدودیت های اقتصادی و کمبود وسایل سرگرمی و تفریح در سال های ساخت و رشد این کشتی، پروژه با استقبال زیادی مواجه شد برای مثال در یک پروازش که از #نیویورک به نیوفانلند بود ۲۰۰٫۰۰۰ نفر برای استقبال از این کشتی پرنده آمده بودند.

استقبال از کشتی، هواپیما

امکانات کشتی پرنده دورنیر

 این کشتی پرنده باید کشتی ای لوکس و منحصر به فرد می شد که چشمان مسافران را به خود جلب می کرد و در این زمینه تا حدودی موفق هم شد.

 DO-X سازه ای بسیار لوکس شد و قسمت های مختلفی مثل سالن غذاخوری و نوشیدنی، سالن مختص به کشیدن سیگار، سالن نشیمن داشت و مسافران می توانستند بر صندلی های راحت آن تکیه دهند و از مناظر زیبا لذت ببرند. 

از دیگر امکانات این کشتی پرنده آشپزخانه تمام برقی و سرویس های بهداشتی مجهز است. همچنین DO-X قسمتی داشت برای گوش دادن به رادیو که باید بر صندلی قسمت رادیو می نشستند و با صدای رادیو گوش می سپردند.

این کشتی اتاقی هم برای کنترل موتور ها دارد که همیشه لازم بوده است کسی مراقب آنها باشد تا با سرعت از وضعیت خرابی آنها آگاه شوند.

اتاق رادیو در کشتی، هواپیما
آشپزخانه کشتی، هواپیما دورنیر
اتاق نظارت بر موتور ها

سرانجام کشتی پرنده

در یکی از حمله های هوایی در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۳هجری این کشتی، هواپیمای منحصر به فرد از بین رفت و قطعات باقی مانده ی آن به موزه ی دورنیر ( Dornier Museum ) انتقال یافت.

طراحان این کشتی یک مدل جایگزین هم برای DO-X طراحی کرده بودند که متاسفانه هیچ گاه عملی نشد.

کشتی، هواپیما dorneir

نگاهی مجازی از ساخت تا سرانجام دورنیر (dorneir )

در حال بارگذاری ویدئو ...

توصیه کارناوال

اگر به طراحی کشتی یا هواپیما علاقمند هستید و یا این سبک های ترکیبی را می پسندید خوب است بدانید کمپانی دورنیر همچنان فعال است و هواپیماهای خاص را طراحی می کنید می توانید از وبسایت آنها دیدن کنید.

طراحی جدید کشتی های پرنده

کلام آخر

نگاهی داشتیم به کشتی، هواپیمای دورنیر باسبکی خاص در طراحی، منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما هشتیم.

کشتی پرنده دورنیر | اولین و بزرگترین کشتی پرنده ی جهان
4.66 7

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...