بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های پنج ستاره

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های پنج ستاره

دانشنامه گردشگری

در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.

این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

با کارناوال  در بررسی هتل های پنج ستاره همراه شوید.

5 ستاره

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین ۰ الی ۱۰ داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های پنج ستاره حداقل کسب امتیاز 9 برای تمامی موارد الزامی است.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

اتاق خواب هتل

شرایط کلی

* این مراکز اقامتی دارای تاسیسات لوکس، بزرگ و با استاندارد های بین المللی هستند.

* در این هتل ها موارد خدماتی بهتر از حتی هتل های ۴ ستاره رعایت می شود.

* این گونه هتل ها تسهیلات اضافه تری نسبت به سایر هتل ها به مهمانان عرضه می کنند.

* کارکنان هتل های ۵ ستاره به صورت ویژه ای آموزش دیده اند.

استخر هتل

خدمات و توجه به میهمان

* در بخش های مختلف کارکنان مجرب و آموزش دیده را مشاهده خواهید کرد.

* در این هتل ها  هریک از کارکنان وظیفه مشخصی دارند و چند وظیفه وکار را یک فرد انجام نمی دهد.

* نظم فوق العاده ای را در این هتل ها مشاهده می کنید.

* کارکنان بخش پذیرش کاملا آموزش دیده و آشنا به مهارت های ارتباط اجتماعی و کارشان هستند.

* در بخش پذیرش کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* بخش ویژه ای برای رزرواسیون  با کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* صورت حساب با جزییات ریز و کامل در پاکتی دربسته به مهمانان تحویل  داده می شود.

* خدمات باربری به وسیله کارکنانی با لباس و یونیفرم های خاص و رسمی صورت می پذیرد.

* خدمات باربری بدون تاخیر باید صورت پذیرد.

* در درب ورود خوش آمد گویی توسط دربان گفته می شود.

* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده شده.

* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.

* در هتل های ۵ ستاره شرایطی همچون رزرو بلیط تئاتر، گردش ها و بازدید از اماکن دیدنی و . . . وجود دارد.

egagasg4

رستوران

* حداقل یک رستوران برای مهمانان و مشتریان هتل برای تمامی وعده های غذا دایر می باشد.

* در این گونه هتل ها یک رستوران دیگر با غذاهای ویژه نیز باید وجود داشته باشد.

* در این هتل ها باید انتظار خدمات کاملا رسمی را داشته باشید.

* کارکنان رستوران در این هتل ها شناخت و آشنایی کاملی به غذا ها و نوشیدنی ها دارند.

* آشنایی کارکنان می تواند به حدی نیز باشد که نوشیدنی ها به وسیله آن ها تهیه گردد.

* خدمات صبحانه به صورت سلف سرویس موجود است و اگر مهمانی سرویس صبحانه، سرمیز را بخواهد این نوع از خدمات برایش فراهم می گردد.

* ناهار به صورت کامل و کیفیت بالا در رستوران باید ارائه گردد. غذا ها باید از تنوع خوبی برخوردار باشند.

* برای شام باید منوی کاملی از غذا ها با کیفیت و استاندارد بین المللی وجود داشته باشد.

* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد و پذیرایی عصرانه به صورت کامل وجود دارد.

رستوران هتل

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

* خدمات غذا در اتاق مهمان به صورت فوری و با کیفیت و استاندارد بالای جهانی صورت می پذیرد و کارکنانی که این خدمات را ارائه می دهند در زمینه کاری خود حرفه ای می باشند.

* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.

* در این هتل ها علاوه بر وجود دستگاه تمیزکننده کفش، خدمات واکس هم صورت می پذیرد.

* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های ۵ ستاره فراهم می باشد. خدمات تحویل لباس مهمان ها به صورت روزانه صورت می پذیرد.

اتاق خواب هتل

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* کیفیت بسیار عالی در وسایل اتاق ها دیده می شود و تزیین و چیدمان اتاق های به صورت حرفه ای صورت می پذیرد.

* شیشه های اتاق های ۵ ستاره اکثرا دو دجداره بوده تا سر و صدای داخل اتاق به حداقل برسد.

* نظافت با تمام جزییات و دقت در هتل های ۵ ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.

* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد علاوه بر روز در شب نیز صورت می پذیرد.

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق های هتل ۵ ستاره بزرگ بوده، آسایش و راحتی را برای مهمانان فراهم می کند.

* برخی از اتاق های هتل ۵ ستاره دارای تراس و بالکن می باشد که در امتیازگیری هتل ها بسیار اثرگذار است.

* در هتل های ۵ ستاره کوچکترین نقص در وسایل خواب، راحتی و کیفت آن ها قابل قبول نمی باشد.

* وجود هوای مطبوع و دمای مناسب  و کنترل آن توسط مهمان مهم می باشد.

* نورپردازی در داخل اتاق ها به شکل عالی انجام می پذیرد و نورپردازی های اضافه می تواند برای کمد ها، میز مطالعه، میز آرایش و . . . وجود داشته باشد.

* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد و باید از موکت ها و فرش های هتلی با کیفیت مناسب استفاده کرد.

* وجود صندلی راحتی و میزتحریر ضروری می باشد.

* یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.

* علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.

* وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.

* سشوار باید در اتاق موجود باشد.

* همواره در این هتل ها باید سوئیت های لوکسی با ۳ بخش جداگانه اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.

* وسایل ساده دوخت و دوز باید در اتاق موجود باشد.

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت، عالی و لوکس  تشکیل شده باشد.

*  در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.

حمام هتل

کیفیت غذا

* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.

* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.

* منو صبحانه در هتل های ۵ ستاره باید بسیار متنوع باشد.

فضاهای عمومی

* محوطه عمومی دارای تزیینات زیبا و لوکس می باشد

* تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.

* امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.

* محوطه پذیرش با تزییات زیبا و لوکس باید نزدیک درب ورودی وجود داشته باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های پنج ستاره
4.79 7

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...