در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.

این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است .

با کارناوال  در بررسی هتل های دو ستاره همراه شوید.

شاخص0

نحوه تعیین ستاره های دو هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های دو ستاره حداقل کسب امتیاز 3 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 4 کمتر باشد.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

asfasafasd3

شرایط کلی

* ممکن است هتل کوچک و یا متوسط باشد. مثالا با 20 اتاق خواب و فضای عمومی محدود، اما با اتاق خواب های بهتر و راحت تر از هتل یک ستاره.

* این هتل ها اغلب توسط خانواده ها اداره می شود.

دکور و وسایل ، به نسبت هتل های یک ستاره ، کمتر کیفیت لوازم خانگی را دارند .

خدمات و توجه به میهمان

* در این سطح باید رفتار حرفه ای تر نسبت به هتل های یک ستاره در برخوردها وجود داشته باشد.

* خدمات می تواند با تعداد محدودی از کارکنان انجام شود.

* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.

* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.

* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.

* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.

* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.

* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.

* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.

رستوران

* محوطه غذا در این هتل ها می تواند شامل: رستوران، نهارخوری، بوفه و اغذیه فروشی  شود.

* در صورت وجود امکانات مناسب، ارائه خدمات غذا و نوشابه در اتاق قابل قبول است.

* کارکنان رستوران آشنایی معقولی از غذاها و نوشیدنی ها دارند.

* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.

* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.

* خدمات ناهار  اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.

* خدمات شام می تواند مجموعه از غذا های سرد و گرم باشد که به صورت منو باید به مشتری داده شود.

* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای مسافر قابل دسترس باشد. 

asfasafasd0

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

*  ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.

* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله  واکس در هتل وجود داشته باشد

* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* برای اتاق خواب ها وسایل ساده و هماهنگ قابل قبول است.

* هتل می تواند بر روی دیوارهای اتاق از تابلوهای نقاشی استفاده کند.

* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* ابعاد اتاق باید طوری باشد که استفاده عملی از تمام وسایل به راحتی انجام بپذیرد.

* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.

* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.

* چیدمان وسایل خواب باید دارای هماهنگی و نظم باشد.

* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.

* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.

* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.

* اگر در کف پوش ها از قالیچه استفاده می شود باید هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.

* در اتاق های هتل 2 ستاره علاوه بر صندلی، میز تحریر و میز آرایش هم باید وجود داشته باشد.

* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های دو ستاره الزامی نیست.

* وجود سوئیت خصوصی در هتل های دو ستاره الزامی نیست

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه دوش ها و دیگر وسایل سرویس بهداشی باید از کیفیت بالا و هماهنگی برخوردار باشد.

* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های دو ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویش بهداشتی و دوش باشند.

هتل های دو ستاره

کیفیت غذا

* باید نشانه هایی برتر از تکنیک بهتر آشپزی در غذاها نسبت به هتل یک ستاره دیده شود.

* داشتن شیر و کره و نان داغ در صبحانه ی هر درجه الزامی است.

*  همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.

فضاهای عمومی

* فضاهای عمومی نسبت به هتل های یک ستاره کیفیت بهتری دارد و تلاش می شود فضای خوشایندی برای مهمان فراهم شود و تزیینات خوبی وجود داشته باشد.

* باید فضای وسیع تری برای پذیرش نسبت به هتل یک ستاره فراهم گردد.

* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.

* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.

* در فضای رستوران های هتل های دو ستاره باید صندلی کودک وجود داشته باشد.

* فضای مناسبی باید برای ایجاد لابی و نشستن ایجاد گردد.

 * این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.

* اگر ساختمان این هتل ها بیش از ۲ طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.

* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.

* می تواند پارکینگی با فضای مناسب و متناسب با هتل وجود داشته باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

دیدگاه ها
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

فونت -
فونت +
عرض -
عرض +
فاصله متن -
فاصله متن +
تیره
خاکستری
روشن
بستن

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های دو ستاره

در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.

این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است .

با کارناوال  در بررسی هتل های دو ستاره همراه شوید.

شاخص0

نحوه تعیین ستاره های دو هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های دو ستاره حداقل کسب امتیاز 3 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 4 کمتر باشد.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

asfasafasd3

شرایط کلی

* ممکن است هتل کوچک و یا متوسط باشد. مثالا با 20 اتاق خواب و فضای عمومی محدود، اما با اتاق خواب های بهتر و راحت تر از هتل یک ستاره.

* این هتل ها اغلب توسط خانواده ها اداره می شود.

دکور و وسایل ، به نسبت هتل های یک ستاره ، کمتر کیفیت لوازم خانگی را دارند .

خدمات و توجه به میهمان

* در این سطح باید رفتار حرفه ای تر نسبت به هتل های یک ستاره در برخوردها وجود داشته باشد.

* خدمات می تواند با تعداد محدودی از کارکنان انجام شود.

* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.

* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.

* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.

* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.

* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.

* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.

* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.

رستوران

* محوطه غذا در این هتل ها می تواند شامل: رستوران، نهارخوری، بوفه و اغذیه فروشی  شود.

* در صورت وجود امکانات مناسب، ارائه خدمات غذا و نوشابه در اتاق قابل قبول است.

* کارکنان رستوران آشنایی معقولی از غذاها و نوشیدنی ها دارند.

* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.

* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.

* خدمات ناهار  اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.

* خدمات شام می تواند مجموعه از غذا های سرد و گرم باشد که به صورت منو باید به مشتری داده شود.

* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای مسافر قابل دسترس باشد. 

asfasafasd0

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

*  ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.

* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله  واکس در هتل وجود داشته باشد

* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* برای اتاق خواب ها وسایل ساده و هماهنگ قابل قبول است.

* هتل می تواند بر روی دیوارهای اتاق از تابلوهای نقاشی استفاده کند.

* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* ابعاد اتاق باید طوری باشد که استفاده عملی از تمام وسایل به راحتی انجام بپذیرد.

* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.

* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.

* چیدمان وسایل خواب باید دارای هماهنگی و نظم باشد.

* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.

* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.

* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.

* اگر در کف پوش ها از قالیچه استفاده می شود باید هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.

* در اتاق های هتل 2 ستاره علاوه بر صندلی، میز تحریر و میز آرایش هم باید وجود داشته باشد.

* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های دو ستاره الزامی نیست.

* وجود سوئیت خصوصی در هتل های دو ستاره الزامی نیست

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه دوش ها و دیگر وسایل سرویس بهداشی باید از کیفیت بالا و هماهنگی برخوردار باشد.

* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های دو ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویش بهداشتی و دوش باشند.

هتل های دو ستاره

کیفیت غذا

* باید نشانه هایی برتر از تکنیک بهتر آشپزی در غذاها نسبت به هتل یک ستاره دیده شود.

* داشتن شیر و کره و نان داغ در صبحانه ی هر درجه الزامی است.

*  همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.

فضاهای عمومی

* فضاهای عمومی نسبت به هتل های یک ستاره کیفیت بهتری دارد و تلاش می شود فضای خوشایندی برای مهمان فراهم شود و تزیینات خوبی وجود داشته باشد.

* باید فضای وسیع تری برای پذیرش نسبت به هتل یک ستاره فراهم گردد.

* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.

* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.

* در فضای رستوران های هتل های دو ستاره باید صندلی کودک وجود داشته باشد.

* فضای مناسبی باید برای ایجاد لابی و نشستن ایجاد گردد.

 * این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.

* اگر ساختمان این هتل ها بیش از ۲ طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.

* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.

* می تواند پارکینگی با فضای مناسب و متناسب با هتل وجود داشته باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.