بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های یک ستاره

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های یک ستاره

دانشنامه گردشگری

در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.

این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

با کارناوال  در بررسی هتل های یک ستاره همراه شوید.

شاخص0

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین ۰ الی ۱۰ داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های یک ستاره حداقل کسب امتیاز ۱ برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از ۲ کمتر باشد.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

qweq0

شرایط کلی

* این واحد های اقامتی می توانند بین ۸ الی ۱۰ اتاق داشته باشند.

* در این واحد ها ممکن است خدمات به صورت غیر رسمی ارائه شود و اغلب به صورت خانوادگی اداره می شوند.

* دکور و وسایل ، به نسبت هتل هایی با درجه بالاتر ، بیشتر کیفیت لوازم خانگی را دارند . 

خدمات و توجه به میهمان

* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.

* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.

* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.

* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.

* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.

* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.

* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.

رستوران

* حداقل یک محوطه ی غذا خوری هرروز برای خوردن صبحانه به روی مسافران باز شود.

* باید امکان سرو نوشیدنی سرد و گرم برای مسافر وجود داشته باشد.

* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.

* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.

* خدمات ناهار و شام اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.

* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای مسافر قابل دسترس باشد. 

هتل

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

*  ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.

* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله  واکس در هتل وجود داشته باشد.

* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.

هتل

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* کیفیت وسایل و خدمات رفاهی اتاق باید در حد قابل قبول باشد.

* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق ها نمی توانند از ۹ مترمربع کوچکتر باشند.

* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.

* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.

* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.

* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.

* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.

* کف پوش های مناسب وجود داشته باشد. استفاده از قالیچه و یا موکت قابل قبول است.

* وجود تلویزیون در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست اما در لابی هتل اجباری می باشد.

* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست.

* وجود سوئیت خصوصی در هتل های ۱ ستاره الزامی نیست.

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های یک ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.

* سرویس های بهداشتی و حمام ها در این گونه هتل ها معمولا به صورت عمومی هستند و اتاق ها به تنهایی این سرویس ها را ندارند.

* حداقل یک توالت به ازای هر ۸ نفر باید وجود داشته باشد.

* فضای توالت و دوش زنان و مردان جدا از هم تعبیه می شود.

qweq1

کیفیت غذا

* در صورت وجود صبحانه باید از منوی ساده همچون نان، کره، پنیر و مربا تشکیل شده باشد. تمامی مواد اولیه صبحانه باید تازه باشد!

* داشتن شیر و کره و نان داغ در هر درجه ای الزامی است.

* در همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.

فضاهای عمومی

* هتل های یک ستاره فضاهای محدودی دارند.

* وجود فروشگاه در هتل های یک الی سه ستاره الزامی نمی باشد.

* فضای پذیریش این هتل ها یک فضای کوچک یا به صورت یک میز است.

* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.

* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.

* ممکن است فضای کوچکی به عنوان لابی برای نشستن داشته باشند.

* این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.

* اگر ساختمان این هتل ها بیش از ۲ طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.

* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.

* اکثر هتل های یک ستاره، پارکینگ ندارند.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های یک ستاره
150 150
کارناوال
150 70
4.33 9

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...