کارناوال - راهنمای سفر

سالاردو ییونی بولیوی

کشور بولیوی، بخش پوتوسی، استان دانیل کامپوس

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

10 تا 48 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره سالاردو ییونی بولیوی

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 مهر 1396

به روز رسانی

03 آذر 1398

معرفی /

سالاردو ییونی بولیوی | بزرگترین کویر نمک دنیا

سالاردو ییونی نام بزرگترین کویر نمک دنیاست که در آمریکای جنوبی قرار دارد و حقیقتا یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری در دنیا به حساب می آید. این کویر همچون آینه ای گسترده در پهنای این جهان هستی کشیده شده و رنگ آبی آسمان را به وضوح منعکس می کند. 

همیشه رفتن به طبیعت، جنگل نوردی و سفر به سوی سواحل و دریاچه ها نیست، گاهی باید با دقت بیشتر اطراف را بنگریم تا از زیبایی های خدادادی لذت ببریم، کویرها از فوق العاده ترین مناطق طبیعی در سراسر دنیا هستند که متاسفانه کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. کارناوال امروز به سوی سالاردو ییونی رهسپار می شود تا به وضوح نشان دهد که کویرها از بهترین نقاط جهان برای تفریح و گردش هستند.

به سوی دیاری می رویم که زمین پیراهن سفید نمکین به تن کرده و پذیرای مسافران است تا آن ها را در جشن آینه و نور خود شریک کند. برای شرکت در این مراسم دلنشین و دیدنی باید به بولیوی رفت، کشوری که گنج گران بهای سالاردو ییونی را در خود پنهان کرده است. با ما همراه شوید تا بیشتر با این کویر رویایی و سفید پوش آشنا شویم.

Photo by : Unknown

چرا سفر به کویر سالاردو ییونی؟


  • بزرگ ترین کویر نمک در دنیا و کشور بولیوی است.
  • همچون آینه ای می درخشد و نور خورشید را در خود منعکس می کند.
  • رانندگی در این کویر حس پرواز در میان ابرها را القا می کند.
  • کویر سالاردو ییونی یکی از بهترین مکان های دنیا برای عکاسی و ثبت خاطرات است.

آشنایی با کویر سالاردو ییونی | Salar de Uyuni

بولیوی یکی از کشورهای محصور در خشکی در مرکز آمریکای جنوبی است که طبیعت فوق العاده ای دارد، 10،582 کیلومتر مربع از این کشور را کویری زیبا به نام سالاردو ییونی تشکیل داده است. این کویر در نزدیکی رشته کوه آند و در 3656 متری از سطح دریا قرار دارد و در برخی از نقاط آن، عمق نمک به 10 متر نیز می رسد.

گفته می شود این کویر سفیدپوش به دلیل تغییرات ایجاد شده در چندین دریاچه در طول تاریخ پدید آمده و به شکل امروزی بدل شده است. منظره ی فوق العاده ای که سالاردو ییونی دارد سبب شده تا گردشگران مشتاق باشند این کویر را از نزدیک ببینند. اما زیبایی و شکل ظاهری منحصر به فرد این ناحیه تنها دلیل شهرت این کویر نیست، بلکه سالاردوییونی 50 تا 70 درصد ذخایر لیتیوم در کره ی زمین را در خود دارد؛ از لیتیوم در ساخت دارو استفاده می شود و نمک و لیتیوم این کویر به مقدار زیاد استخراج می شوند و همین موضوع نیز بر صیقلی تر شدن سالاردو ییونی می افزاید.

صاف بودن سطح این کویر باعث شده تا نور خورشید را به خوبی منعکس کند و پدیده ی جالبی را به وجود آورد. کویر سالاردو ییونی در حدود 3.65 کیلومتر از سطح دریاها بالاتر است و همین موضوع که در ارتفاع قرار گرفته و شرایط آب و هوایی خاصی هم دارد باعث شده تا برخی از گردشگرانی که به بازدید از این کویر می روند به بیماری هایی چون سردرد، استفراغ و... دچار شوند.

با این توصیفات شاید تصور کنید حیوانات و جانداران زیادی تاب و توان زندگی در سالاردو ییونی را ندارند اما این تصور کاملا اشتباه است؛ فلامینگو، کلپیو (روباه آند)، غاز و مرغ مگس خوار آندی و ... از جمله حیوانات و پرندگانی هستند که در این کویر آینه ای زندگی می کنند که در ادامه به تماشای یک یک آن ها خواهیم پرداخت.

هوای کویر سالاردو ییونی بسیار گرم و خشک است و در تابستان ها به یکی از گرم ترین نقاط آمریکای جنوبی تبدیل می گردد اما با این حال باز هم گردشگران و عکاسان زیادی به سوی آن می روند. برای آشنایی بیشتر با تفریحات موجود در این منطقه ی زیبای جهان در ادامه همراه ما باشید.

تفریحات گردشگران در کویر سالاردو ییونی

مطمئنا تماشای کویر سالاردو ییونی و سطح آینه ای فوق العاده ی آن جذاب ترین تفریح گردشگرانی است که به این کویر می روند، آن ها می خواهند ساعاتی را از زیبایی های این طبیعت استفاده کرده و زیر نور سوزان خورشید آفتاب بگیرند. اما در این قسمت به دیگر فعالیت های موجود در این طبیعت شگرف می پردازیم:

۱- تماشای حیوانات منحصر به فرد در کویر سالاردو ییونی

با توجه به وسعت زیاد این کویر می توان گفت که پوشش گیاهی بسیار ضعیفی دارد، پوشش گیاهی اصلی این منطقه خار و گیاهانی است که حدودا ۱ سانتیمتر رشد می کنند، محلیان برای درمان بیماری ها یا تامین سوخت از این گیاهان استفاده می کنند گاهی بوته هایی مثل پیلایا (Pilaya) هم در سالاردو ییونی به چشم می خورند که ممکن است طول آن ها به ۱۲ سانتی متر نیز برسد.

با این حال باز هم برخی از جانداران وجود دارند که توانسته اند خود را با شرایط زیست محیطی کویر سالاردو ییونی تطابق دهند و همین حیوانات خواص هستند که باعث جلب توجه گردشگران به این کویر شده اند، افراد زیادی به سالاردو ییونی می روند تا از تماشای زندگی این حیوانات داخل سرزمینی کویری لذت ببرند.

بنابر تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شد سه نوع فلامینگو با نام های شیلی (Chilean)، اندین (Andean) و جیمز  (James's) در این کویر زندگی می کنند. این فلامینگوها به دلیل رنگ صورتیشان در سطح جهانی شهرت یافته اند و دلیل رنگ زیبای آن ها هم تغذیه ی این جانوران از جلبک های صورتی رنگ می باشد.

علاوه بر فلامینگوها حدود ۸۰ نوع پرنده ی دیگر نیز در سالاردو ییونی نیز وجود دارند مانند چنگر شاخدار، غاز آندی (Andean goose) و آندره هیلستار و...

اما گذشته از پرنده های زیبا حیوانات دیگری چون ویشاچا (نوعی جونده ی شبیه به خرگوش) و کُلپیو یا روباه آند نیز در این کویر بی آب و علف یافت می شوند.

تماشای حیوانات کمیاب در کویری منحصر به فرد در قلب آمریکای جنوبی از تفریحات جذاب و نادر این ناحیه می باشد، اگر شما هم به پرنده نگری علاقمند هستید این کویر را از دست ندهید.

ورود به صفحه اختصاصی پرنده نگری

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

۲- عکاسی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره ای داشتیم کویر آینه ای سالاردو ییونی یکی از بهترین مقاصد برای عکاسان است زیرا محیط آن همانند آینه ای گسترده می باشد که در دنیا همتایی ندارد، توصیه می کنیم حتی اگر عکاس نیستید و به این کویر می روید دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

در حین عکاسی در این کویر خوب به سوژه ی خود نزدیک شوید و همیشه دوربین را در حالت زوم یا فوکس نگه دارید زیرا تشخیص فاصله ها در این مکان کمی دشوار است، همچنین دیافراگم را تا حد ممکن محدود کنید.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

۳- تماشای ستارگان

همه می دانند که کویرها بهترین مکان های دنیا برای رصد ستارگان و دیدن نورهای چشمک زن زیبای آن ها هستند، بدون شک کویر نمک بولیوی نیز برای انجام این فعالیت خاص بسیار مناسب است. اگر شما هم می خواهید شب را در این مکان سپری کنید حتما تلسکوپ همراه داشته باشید تا این تفریح را در کویر بی همتای سالاردو ییونی از دست ندهید.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

4- قدم زدن

افراد زیادی کیلومترها را طی می کنند تا تنها چند ساعتی روی این کویر آینه ای قدم زده و پیاده روی کنند، پیاده روی بر روی سطح بزرگترین آینه ی دنیا حس توصیف نشدنی و جذابی دارد که باید حتما آن را تجربه کنید. در تابستان ها ابرهای کومولونیمبوس بر فراز این کویر به رقص در می آیند و زیبایی دو چندانی به سالاردو ییونی می دهند. همچنین دیدن فلامینگوهای زیبا و مردمان زحمتکش محلی نیز بسیار جالب است.

Photo by : Unknown

5- تفریح در گورستان قطار و لوکوموتیو

یکی از تفریحات مهم گردشگرانی که این ناحیه را برای سفر انتخاب می کنند تماشای قبرستان قطارهاست که حدود ۳ کیلومتر با کویر نمک فاصله دارد اما با این حال یکی از تفریحات گردشگرانی است که برای دیدن کویر سالاردو ییونی به بولیوی می روند.

در این گورستان صدها قطار وجود دارد که سال ها پیش برای حمل بار در مناطق اطراف اقیانوس آرام استفاده می شدند. این قطارهای قدیمی حدود قرن نوزدهم توسط مهندسین بریتانیایی ساخته و بین سال های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۲ میلادی در راه آهن بولیوی به کار گرفته شدند، این قطارهای کهنه بخشی مهم از تاریخ بولیوی را می سازند.

اما متاسفانه سرخپوستان ساکن در بولیوی تصور می کردند که وجود قطار به معنای نفوذ خارجی ها در زندگی آنان است به همین خاطر با ساخت راه آهن و وجود قطار ها مخالفت می کردند. نهایتا در سال ۱۹۴۰ میلادی صنعت استخراج مواد معدنی در بولیوی با رکود شدیدی مواجه شد به همین خاطر قطارها بی استفاده ماندند. همین موضوع سبب شد تا این قطارها رها شوند و گورستانی دیدنی را به وجود بیاورند که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود می خوانند. امروز بازدید از این گورستان یکی از بهترین تفریحات توریست های این ناحیه می باشد.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

6- تماشای گودال های آتشفشانی

در میانه ی کویر وسیع سالاردو ییونی چند چاله ی آتشفشانی وجود دارند که از دیرباز در این مکان باقی مانده اند و هنوز هم از این چاله ها بخار بیرون می آید. تماشای این گودال ها در میان سرزمینی سفید پوش برای توریست ها بسیار جذاب است و بسیاری از آن ها مسافت زیادی را طی می کنند تا چند دقیقه ای زیر نور سوزان خورشید به تماشای این گودال ها نشسته یا از آن ها عکاسی کنند. این گودال ها با نام سول دمینانا (Sol de Mañana) به معنای صبح خورشید (در زبان اسپانیایی) شناخته می شوند و برخی از گردشگران در آن ها شنا هم می کنند که این کار را توصیه نمی کنیم.

Photo by : Unknown

7- خوش گذرانی در اطراف کویر

اگر زمان زیادی برای گردش در کویر سالاردو ییونی دارید مکان های متعددی برای گشت و گذار در این کویر و اطرافش وجود دارد که پیشنهاد می کنیم از آن ها نیز دیدن کنید، از یاد نبرید که دیدنی های این کویر و مناطق اطرافش بسیار زیاد است و ما تنها به معرفی ۱۰ مورد از برترین های آن ها پرداخته ایم:

۱-بازدید از روستای کلچانی | Colchani: این روستا در ۷ کیلومتری شمال کویر قرار دارد و می توانید از آن نمک هایی به عنوان سوغات تهیه کنید.

۲-روستای ایسلا اینکاهوسی | Isla Incahuasi: یکی از مهم ترین مراکز توریستی بولیوی است که می توانید از آن رسوبات نمک و فسیل های متعددی را خریداری نمایید.

۳-پولاکایو | Pulacayo: روستایی نزدیک به این کویر که معادن نقره ی زیادی در آن وجود دارد و سوغاتی های جذابی را می توانید از آن تهیه نمایید.

۴-دریاچه ی لاگون هدیوندا | Laguna Hedionda: دریاچه ای در نزدیکی این کویر که اغلب اوقات سال پر از فلامینگو است.

۵-آلبو د پیدرو | Árbol de Piedra: این پدیده که به درخت سنگی نیز مشهور است یکی از دیدنی های کویر سالاردو ییونی می باشد که تخته سنگی است سفید رنگ و شبیه درخت.

۶-لاونا رنگارادا | Laguna Colorada: دریاچه ای به رنگ قرمز و پر از جلبک هایی سرخ.

۷-لگورا ورد | Laguna Verde: دریاچه ای مملو از فلزات سنگین که به رنگ سبز دیده می شود و اغلب صبح زود را برای دیدن آن پیشنهاد می کنند چون منظره ی فوق العاده ای دارد.

۸- لاگون بلانکا | Laguna Blanca: دریاچه ای سفید رنگ که تماشای آن خالی از لطف نیست.

۹-لاگانا سلست | Laguna Celeste: دریاچه ای عظیم در استان سرون لیپز بولیوی که در نزد گردشگران بسیار محبوب است.

۱۰-سن کریستوبال | San Cristobal: شهری در نزدیکی کویر سالاردو ییونی است که تعداد زیادی از معادن بولیوی را در خود جای داده و بازدید از آن بدون شک خاطراتی جذاب را برایتان رقم خواهد زد.

تصویری از دریاچه لاگون هدیوندا

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

روستای ایسلا اینکاهوسی

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

اقامت در کویر سالاردو ییونی

در کویر سالاردو ییونی می توانید چادر به پا کرده و به صورت کمپ اقامت نمایید اما این کار فعالیتی کاملا ماجراجویانه است و هر کسی این کار را انجام نمی دهد زیرا شب های کویر بسیار سرد هستند و اغلب گردشگران ترجیح می دهند شب را در هتل ها و بخصوص هتل های نمکی سپری کنند که همین کار نیز به خودی خود تفریحی جذاب است. در اینجا با برخی از هتل های این ناحیه آشنا می شویم اما پیش آن خوب است کمی با هاستل ها بیشتر آشنا شوید.

*برای آشنایی با همه ی اقامتگاه های نزدیک به کویر سالاردو ییونی به لینک رو به رو مراجعه نمایید: لینک

*اگر نمی دانید هاستل چیست خوب است ادامه ی مطلب را نیز مطالعه نمایید:

در ایران و خارج از آن اقامتگاه هایی شبیه به هتل ها وجود دارد که علاوه بر کم هزینه بودن امکانات اقامتی مناسبی را به شما ارائه می دهند. شاید مهمانسرا در ایران نزدیک ترین مفهوم به هاستل در خارج از کشور باشد. هاستل ها در واقع نوعی خوابگاه هستند که شما از آن جا تخت اجاره کرده و از امکاناتی چون دستشویی، حمام و گاه آشپزخانه به صورت مشترک استفاده می کنید. اتاق ها ممکن است تنها مخصوص خانم ها یا آقایان باشد و یا به صورت مختلط استفاده شوند. همچنین گاهی اوقات امکان رزرو اتاقی خصوصی وجود دارد.

مزایا:

* قیمت آن نسبت به هتل ها، بسیار ارزان تر است.

* محیط های مشترک و حضور تعداد زیادی از مسافران به شما امکان برقراری ارتباطات اجتماعی را می دهد.

* در برخی از آنها رویدادهای اجتماعی سازمان یافته ای برگزار می شود. همچون تماشای مسابقات در کنار یکدیگر و یا مراسمی مانند شب یلدا در  ایران.

* معمولا بر اساس محیط فرهنگی موجود شکل می گیرند و لمس عوامل فرهنگی مقصد را برای شما ممکن می کنند.

معایب:

* اگر صرفا به دنبال اقامت ارزان هستید ممکن است مجبور شوید در استفاده از اتاق با افراد دیگر شریک شوید. البته به خاطر داشته باشید  استفاده از اتاق خصوصی در این نوع اقامت نسبت به هتل ارزانتر است.

* به احتمال زیاد نظافت این نوع اقامتگاه ها نمی تواند با نظافت هتل ها برابری کند و کمبود آن حس می شود. بنابراین در صورت نیاز باید  خودتان دست به کار شوید و محیط اطرافتان را تمیز کنید.

* سکوت و آرامش آنقدرها هم رعایت نمی شود و گاهی ممکن است سر و صدا اذیتتان کند.

* امنیت کمتری نسبت به هتل ها دارند. اما فاقد امنیت هم نیستند.

اقامت در این نوع اقامت گاه ها به افراد زیر توصیه می شود:

* افرادی که به هزینه ی سفر بیش از ابعاد دیگر توجه می کنند.

* آنهایی که تنها سفر می کنند.

* گردشگرانی که به دنبال تجاربی در خارج از محل اقامت خود هستند و تنها برای استراحت شبانه از اقامتگاه خود استفاده می کنند.

Photo by : Unknown

الف) هتل لونا | Luna Salada Salt Hotel & Spa:

این هتل در جنوب سالاردو ییونی قرار دارد و اقامتی لوکس و خاطره انگیز را برایتان رقم می زند. این هتل بسیار محبوب است بنابراین اگر قصد اقامت در آن را دارید زودتر اقدام به رزرو نمایید:

حدود هزینه:

۱۷۰ دلار (حدود ۶۸۰ هزار تومان)

آدرس: بولیوی، منطقه کلچانی، سالاردو ییونی، هتل لونا.

 

.Address: Salar de Uyuni, ۹۹۹۹ Colchani, Bolivia

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

ب) هاستل اورو بلانکو | Hostal "Oro Blanco:

اقامتگاهی خودمانی و ارزان که در آن امکاناتی مثل حمام و اینترنت وجود دارد.

حدود هزینه:  26 دلار (1,367,860 تومان)

آدرس: بولیوی، ییونی، تقاطع آنتره سوکری، خیابان فررواریا، هاستل اورو بلانکو.

.Address: Av. Ferroviaria nº ۶ entre Sucre y Arce, ۹۹۹۹ Uyuni, Bolivia

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

ج) هتل جولیا | Hotel Julia

این هتل 3 ستاره است اما از هم رده های خود بسیار معروف تر می باشد به همین خاطر اگر آن را برای اقامت می پسندید باید از چندین ماه زودتر اقدام به رزروش کنید. این هتل کوچک امکاناتی چون وای فای رایگان، تلویزیون صفحه تخت، رسپشن فعال در 24 ساعت، رستوران و... دارد.

حدود هزینه:  231 دلار (12,152,910 تومان)

آدرس: بولیوی، ییونی، خیابان ررواریا، هتل جولیا.

.Address:Av. Ferroviaria/Arce N°314 Uyuni, 0006 Uyuni, Bolivia

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

۸- تماشای طلوع و غروب خورشید

همانطور که تا اینجا حتما متوجه شدید کویر سالاردو ییونی به خوبی نور خورشید را بازتاب کرده و همانند یک آینه عمل می کند، حال تصور کنید صحنه ی طلوع و غروب خورشید در چنین ناحیه ای چقدر می تواند زیبا و به یادماندنی باشد، با تماشای تصاویر زیر شما هم می توانید گوشه ای از زیبایی های این کویر نمک شگفت انگیز را بنگرید.

طلوع خورشید در کویر سالادرو ییونی

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

غروب خورشید در کویر سالاردو ییونی بولیوی

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

امکانات موجود در کویر سالاردو ییونی

در سال های اخیر سفر به کویر سالاردو ییونی در میان توریست های کشورهای مختلف جهان رواج یافته و به همین خاطر امکاناتی برای رفاه بیشتر گردشگران این دیار تدارک دیده شده است.

بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ میلادی هتل هایی در اطراف این کویر ساخته شد این در حالی بود که تهیه ی مصالح ساختمانی در مناطق نزدیک کویر سالاردو ییونی کار آسانی نبود و نیست، اما به دلیل استقبال زیاد گردشگران از هتل ها، اقامتگاه هایی نیز با استفاده از بلوک های نمک سنگ ساختند که علاقمندان می توانند از آن ها استفاده نمایند. البته بسیاری از این اقامتگاه ها تنها با چند دیوار و سقف به صورت کوچک و جمع و جور هستند که همین موضوع نیز بر جذابیت آن ها می افزاید.

گردشگران می توانند از این اقامتگاه ها غذا تهیه کرده و از امکانات رفاهی موجود در آن ها استفاده نماید.

Photo by : Unknown

مشکلات توریست ها در کویر سالاردو ییونی

درست است که این روزها کویر سالاردو ییونی به یکی از مهم ترین جاذبه های بولیوی و چه بسا آمریکای جنوبی تبدیل شده است اما همین موضوع مشکلات زیادی را نیز پدید آورده است.

یکی از پیامدهای منفی حضور گردشگر در این کویر آینه ای، زباله های است که توسط مسافران تولید می شود. وجود اقامتگاه های زیاد در این ناحیه ی کویری باعث شده که دفع زباله ها به معضلی بزرگ تبدیل شود و این مشکل آن قدر عظیم بود که در سال ۲۰۰۲ میلادی قانونی به تصویب رسید که بنابر آن باید همه ی هتل های موجود در این کویر تعطیل می شدند. اما هنوز هم کم و بیش شاهد وجود هتل ها در کویر سالاردو ییونی هستیم و روز به روز هم بر آلودگی های محیط زیستی منطقه افزوده می شود.

Photo by : Unknown

داستان شکل گیری کویر سالاردو ییونی

پس از آشنایی با کویر سالاردو ییونی خوب است با چگونگی شکل گیری آن آشنا شویم و بدانیم این نقطه از کره ی زمین چه ویژگی هایی داشته تا سبب شده کویری به این زیبایی شکل بگیرد.

این کویر جزئی از منطقه ی آلتی پلانو (Altiplano) در امریکای جنوبی است. این منطقه شامل فلات هایی در امتداد کوه های آند می باشد و با دریاچه های آب شور و دشت های نمکین پوشیده شده است. سالاردو ییونی نیز در پی تغییرات ایجاد شده در همین دریاچه ها به وجود آمده و زمین شناسان عقیده دارند حدود ۳۰ الی ۴۵ هزار سال طول کشیده تا سالاردو ییونی به شکل امروزی خود در آید. آن ها می گویند کویر سالاردو ییونیِ امروزی بخشی از کویر بزرگی به نام مینچین (Minchin) بوده که آن را با نام دریاچه ی پالو (Paleo Lake) نیز می شناسند.

سن کویر سالاردوییونی را بر اساس مطالعات کربنی تخمین می زنند به همین خاطر اعداد مختلفی در این زمینه اعلام می شوند. زمین شناسان می گویند دریاچه ی مینچین پس از سالها تغییر به دو دریاچه ی پوپو (Poopó) و اورو اورو (Uru Uru) تقسیم شد و آرام آرام در اثر تابش نور خورشید کلرید سدیم، لیتیم کلرید و کلرید منیزیم موجود در آب ها، شروع به رسوب کردن نمودند و پوسته ای ضخیم به اندازه ی ده ها سانتی متر روی دریاچه را پوشاند.

اما در میانه ی کویر سالاردو ییونی قسمت هایی شبیه به جزایر کوچک وجود دارند که گفته می شود بقایای گدازه های آتشفشانی است که در زمان وجود دریاچه ی مینچین فوران کرده اند و وجود مرجان ها و جلبک های فسیلی یافت شده در این کویر نیز وجود قله های آتش فشانی را تصدیق می کند. سالاردو ییونی در حقیقت حاصل رسوبات نمک و املاح در طول قرون متوالی است.

Photo by : Unknown

بهترین فصل سفر به سالاردو ییونی

دمای هوا در منطقه ی کویری سالاردو ییونی تقریبا ثابت و پایدار است. گرم ترین زمان آن بین ماه های نوامبر تا ژانویه (آذر تا بهمن ماه) است که حدودا ۲۱ درجه ی سانتیگراد می باشد و سردترین زمان آن هم ماه ژوئن (اوایل تیر) است که به طور میانگین دمای هوا به ۱۳ درجه ی سانتیگراد می رسد.

اما اختلاف دمای شب و روز در سالاردو ییونی نیز مانند اغلب کویرهای دنیا زیاد است و در هنگام شب دمای هوا بین منفی ۹ تا ۵ درجه ی سانتیگراد تغییر می کند. کویر سالاردو ییونی حتی از لحاظ رطوبت نیز وضعیت تقریبا ثابتی دارد و در اغلب اوقات سال بین ۳۰ تا ۴۵ درصد رطوبت دارد.

سالاردو ییونی شاهد باران زیادی نیست و اغلب در طول سال حدود ۱ الی ۳ میلی متر باران در این کویر می بارد. ماه ژانویه (بهمن) احتمال بارش باران در سالاردو ییونی بیشتر است و گاهی حتی ۷۰ میلی لیتر باران نیز در این ماه می بارد اما تصور نکنید که اگر در این ماه به دیدار سالاردو ییونی بروید می توانید شاهد بارش باران روی نمک های کویری باشید زیرا شانس این اتفاق بسیار کم است و این کویر اغلب در طول سال تنها ۵ روز بارانی را تجربه می کند.

*توجه داشته باشید در زمان های بارانی رانندگی در کویر ممنوع است.

*برخی از سال ها در ماه ژانویه در این کویر سیلاب ایجاد می شود اما این موضوع در ماه های دیگر به هیچ وجه رخ نمی دهد.

لوازم ضروری برای سفر به کویر نمک سالاردو ییونی

یکی از چالش های بزرگ در سفر به کویر لوازمی است که باید همراه خود ببریم. در این بخش مهم ترین و ضروری ترین لوازمی که باید در سفر به سالاردو ییونی همراه داشته باشید را با هم مرور می کنیم:

-چراغ قوه: در هنگام شب کویر سالاردو ییونی کاملا تاریک می شود بنابراین حتما به چراغ قوه احتیاج خواهید داشت.

-پول نقد: برای حمام آفتاب گرفتن در این کویر یا تهیه ی خوراکی از دست فروشان باید پول نقد همراه داشته باشید. 

-عینک آفتابی: اگر عینک آفتابی همراه نداشته باشید خاصیت انعکاس این کویر به شدت به چشمانتان آسیب وارد می کند.

-دوربین و باتری اضافه: در بازدید از سالاردو ییونی حتما مناظر فوق العاده ای خواهید دید که اگر دوربین نداشته باشید حتما پشیمان خواهید شد، به دلیل این که برای کویر گردی در این ناحیه باید چند روز را در نظر بگیرید پیشنهاد می کنیم حتما شارژر یا پاوربانک همراه داشته باشید.

-آب: به هیچ عنوان آب را فراموش نکنید زیرا آب های معدنی با قیمتی گزاف در کویر سالاردو ییونی به فروش می رسند و شما نیز در بازدیدتان حتما به آب احتیاج پیدا خواهید کرد، توصیه می کنیم برای هر نفر حداقل ۲ لیتر آب همراه داشته باشید.

-کیسه خواب: اگر قصد کمپ در این مکان را دارید حتما کیسه خواب همراه داشته باشید بخصوص در فصل زمستان که شب های این کویر سرد و طاقت فرساست.

-لباس گرم: اغلب فراموش می کنند که کویر شب های سردی دارند بنابراین علاوه بر لباس خنک برای گردش های روزانه لباس گرم نیز برای شب ها همراه داشته باشید.

-دمپایی: همراه داشتن دمپایی نیز در کویر سالاردو ییونی بسیار مفید است و به لذت بیشتر شما از کویرگردی کمک می کند.

-حوله: به دلیل شدت گرما در این کویر حتما عرق خواهید کرد و به حوله نیاز خواهید داشت.

-تنقلات: حتما تنقلاتی مانند آجیل با خود به همراه ببرید زیرا اغلب گردشگران در حین پیاده روی خسته شده و از ادامه ی مسیر سر باز می زنند.

-کرم: حتما کرم همراه داشته باشید بخصوص کرم هایی که از ترک خوردن لب ها جلوگیری نماید.

-شارژر خورشیدی: اگر شارژری دارید که با استفاده از نور خورشید کار می کند حتما آن را همراه ببرید.

لوازم ضروری
آب آشامیدنی
دفترچه بیمه
عینک آفتابی
قطب نما
لباس نخی و خنک
لباس گرم
پاور بانک
چراغ قوه
کرم ضد آفتاب
کلاه آفتابگیر
لوازم پیشنهادی
تلفن همراه
دارو های عمومی
دمپایی و صندل
دوربین
دوربین شکاری
قبله نما
میان وعده
نقشه یا GPS
کفش اضافه
کمک های اولیه
کیسه خواب

مسیر و هزینه | آشنایی با تورهای سالاردو ییونی

یکی از مهم ترین نکات برای رفتن به کویر سالاردو ییونی و لذت بردن از زیبایی های آن انتخاب تور مناسب است، خرید تور این کویر نمک در بولیوی به راحتی انجام می شود زیرا تعداد موسساتی که در این زمینه فعال هستند بسیار زیاد است، اما باید توجه داشته باشید که اگر قصد انتخاب بهترین تورها را دارید باید کمی در محل جستجو کنید زیرا به طور کلی ۴ یا ۵ تور مناسب وجود دارد که هزینه ی آن ها هم حدود ۱۹۰ تا ۲۲۰ دلار (معادل ۷۶۰ تا ۸۸۰ هزار تومان) می باشد این تورها که بیشتر سه روزه هستند خدمات بسیار خوبی را ارائه می دهند مثلا اتومبیل های مدرن و شاسی بلند، خوراکی (پیتزا در هنگام غروب آفتاب) و ... . این تورها اغلب شکایات کمی دریافت می کنند و نکته ی دیگر این که مسمومیت غذایی در بولیوی زیاد گزارش می شود اما اگر تورهای خوبی خریداری نمایید خیالتان از این بابت نیز راحت خواهد بود.

اگر زمان زیادی ندارید و یک روز گردش در این کویر نیز برای شما کافی است باید بدانید که حدود هزینه ی تورهای یک روزه ی این کویر چیزی حدود (۱۳۰ BOB) معادل حدود ۷۶ هزار تومان می باشد.

 پیشنهاد می کنیم که پیش از سوار شدن بر اتومبیل های تورها به راننده ها توجه کنید زیرا گزارشات زیادی مبنی بر حالت غیر عادی رانندگان تورها وجود دارد پس برای امنیت بیشتر خود حتما ابتدا با راننده ها آشنا شوید.

خوشبختانه بیشتر فصول سال امکان رسیدن به کویر سالاردو ییونی به وسیله ی ماشین های شخصی و اتومبیل وجود دارد مگر گاهی اوقات که امکان دارد آب مسیرهای رفت و آمد را بپوشاند و امکان این کار وجود نداشته باشد.

گردشگرانی که قصد دیدن کویر سالاردو ییونی را توسط تورهای گردشگری دارند، در این صورت می توانند از راهنمایی و توضیحات راهنمایان تورها نیز استفاده نمایند.

اگر خودتان شخصا به سوی این کویر می روید باید از روش های زیر استفاده نمایید:

علاقمندان می توانند به راحتی از شیلی، بولیوی و آرژانتین برای دیدن این کویر اقدام نمایند و چگونگی رسیدن به کویر لاردو ییونی بستگی زیادی به این موضوع دارد که از چه مکانی به سوی آن حرکت می کنید یا به عبارت دیگر مبدا سفر شما کجاست؟

اما یکی از آسان ترین راه ها برای رسیدن به سالاردو ییونی استفاده از میدان اصلی منطقه ی شهر ییونی (Uyuni) می باشد. این شهر و میدان بزرگ آن مرکز تورهایی است که گردشگران را برای گشت و گذار به کویر سالاردو ییونی می برند اگر از اینجا هم علاقمند بودید که باز به تنهایی به کویر بروید می توانید از اتوبوس هایی استفاده کنید که در همین میدان مستقر هستند و ۳۰ الی ۴۰ دلار (۱۲۰ الی ۱۶۰ هزار تومان) دریافت می کنند تا گردشگران را به این کویر برده و بازگردانند.

اما اگر از سمت شیلی برای بازدید از سالاردو ییونی اقدام می کنید باید حدود ۳ روز را برای این گردش در نظر بگیرید، آژانس های مسافرتی گردشگران را به مرز بولیوی می برند و از آن جا می توانید به راحتی با استفاده از انواع اتوبوس و تاکسی ها به سالاردو ییونی بروید.

یکی از دیگر راه ها برای سفر به سوی کویر سالاردو ییونی رفتن به شهر توپیزاست. این مکان یکی از جنوبی ترین شهرهای کشور بولیوی است و انواع تورهای گردشگری از ۱ الی ۴ روزه ی سالاردو ییونی در آن به فروش می رسند و اگر بازهم علاقمند بودید که از خودتان به این کویر بروید می توانید از آدرس زیر یا نقشه ی کارناوال کمک بگیرید.

آدرس: آمریکای جنوبی، بولیوی، سالاردو ییونی، کویر نمک سالاردو ییونی.

.Address: Uyuni Salt Flat, Bolivia

بزرگ ترین کویر نمک دنیا، سالاردو ییونی را در ویدیو تماشا کنید 

 

نام گذاری کویر سالاردو ییونی | افسانه ای جاودان

کلمه ی سالار (Salar) در زبان اسپانیایی به معنای نمک صاف است و کلمه ی ییونی (Uyuni) ریشه در زبان آیمارا یکی از زبان های محلی بولیوی دارد و معنای آن (pen) یا همان خودکار است اما در کلمه ی سالاردو ییونی ییونی اشاره به دهکده ای کوچک در بولیوی دارد که مکانی گردشگری می باشد.

اما امروزه به دلیل شهرت و استفاده زیاد از کلمه ی سالاردو ییونی این واژه را به اشتباه مترادف (salt-flat) یعنی نمک تخت می انگارند. خوب است بدانید که محلیان علت نامگذاری کویر سالاردو ییونی را موضوع دیگری می دانند و آن را به افسانه ها نسبت می دهند. آن ها می گویند سالیان دور این کویر با سه کوه به نام های تونوپا (Tunupa)، کوسو (Kusku) و کوزینا (Kusina) احاطه شده بود تا این که تونوپا با کوسو ازدواج کردند اما کوسو به همسرش خیانت کرده و با کوزینا فرار کرد. تونوپا این دوری را تاب نیاورد و شروع به گریه و زاری کرد. تونوپا که حالا دیگر فرزند پسری هم داشت آن قدر گریه کرد که کویر سالاردو ییونی پدید آمد و محلیان این موضوع را مربوط به شیر تونوپا و نمک های موجود در اشک او می دانند، این افسانه آن قدر بین مردمان محلی بولیوی محبوب است که تونوپا را یکی از خدایان می دانند و و عقیده دارند نام اصلی این کویر سالارد تونوپا (Salar de Tunupa) می باشد.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

تاثیرات اقتصادی کویر سالاردو ییونی

کویر بزرگ سالاردو ییونی حاوی سدیم، پتاسیم، لیتیوم و منیزیم می باشد که هر یک از آن ها در موارد زیادی استفاده می شوند برای مثال از لیتیوم در ساخت باتری های الکتریکی، لپ تاپ، تلفن های هوشمند و برخی اتومبیل ها و... استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که کویر سالاردو ییونی حدود ۹،۰۰۰،۰۰۰ تن لیتیوم در خود جای داده که تقریبا ۴۳ درصد لیتیوم موجود در کره ی زمین است.

از سالها پیش از کویر سالاردو ییونی برای استخراج لیتیوم استفاده می شد برای اولین بار یک شرکت بین المللی مستقر در آمریکا ۱۳۷ میلیون دلار سرمایه گذاری کرد تا از این ناحیه لیتیوم استخراج نماید اما در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی آن قدر استخراج بی رویه در این کویر زیاد شد که مردمان محلی به این موضوع اعتراض کردند و اذعان داشتند که پولی که از استخراج مواد معدنی این کویر حاصل می شود به تاراج رفته و به آن ها نمی رسد. همین درگیری ها باعث شد تا هم اکنون اجازه ی استخراج مواد معدنی از این کویر به هیچ کشور خارجی داده نشود.

بر طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۰۰۰۰ تن لیتیوم از این مکان استخراج شد و تخمین زده می شود که سالانه ۱۰ میلیارد تن نمک از سالاردو ییونی استخراج می گردد که نقش بسزایی در اقتصاد بولیوی ایفا می کند. در حال حاضر بیشتر کار استخراج مواد معدنی این کویر زیر نظر شرکت تعاونی کالچانی (Colchani) می باشد.

نکات جالب درباره کویر سالاردو ییونی

در این بخش به نکته های حائز اهمیت و جالبی درباره کویر  سالاردو ییونی خواهیم پرداخت:

-در این کویر اتاقی وجود دارد که اجساد افرادی که در این صحرا به دلایل مختلف جان باخته اند را نگه می دارند تا دلیل اصلی مرگشان مشخص شود.

-در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی یکی از راننده های تورهای این کویر در حالی که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کرد کنترل اتومبیل را از دست داد و پس از چند بار چرخیدن دور خود ایستاد، مسافران این اتومبیل دچار خونریزی شده و به شدت آسیب دیدند اما در فاصله ی کوتاهی به اورژانس و مراقب های پزشکی انتقال یافتند.

-سرعت مناسب برای رانندگی در این کویر ۳۰ کیلومتر در ساعت است اما حتی بسیاری از راننده ها با سرعت کمتر از ۲۰ کیلومتر رانندگی می کنند.

-در موارد خاص و برخی فصول سال سطح این کویر با لایه ی نازکی از آب پوشیده می شود که این آب حاصل سرازیر شدن آب از دیاچه های اطراف این کویر می باشد و برای گردشگران بسیار خطرناک است زیرا سطح کویر را لغزنده می کند.

-اولین هتل نمکی دنیا در این کویر ساخته شد.

-گاها کاکتوس هایی با ارتفاع چندین متر در کویر سالاردو ییونی دیده می شود که یکی از عجیب ترین پدیده های موجود در این ناحیه به حساب می آید.

-از سال ۱۹۴۰ تا کنون این کویر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری بولیوی است و سالانه میزبان هزاران گردشگر می باشد.

-سالانه میلیون ها تن نمک از این کویر استخراج می شود اما با این حال باز هم بزرگ ترین کویر نمک دنیاست و گفته می شود حدود ۱۰ بیلیون تن نمک در آن وجود دارد.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

توصیه کارناوال

یکی دیگر از مواردی که باید در بازدید از کویر سالاردو ییونی در نظر داشته باشید این است که در حین بازدید از این مکان ممکن است با مشکلاتی همچون سرماخوردگی، دشواری تنفس، بدن درد، استفراغ و ... مواجه شوید. محلیان عقیده دارند خوردن برگ گیاهی به نام کوکا این حالات را از بین می برد، این گیاه جزو مواد مخدر دسته بندی می شود بنابراین استفاده از آن را اصلا توصیه نمی کنیم، اما این موضوع اثبات شده نیست و پزشکان پدید آمدن این علائم را ارتفاع سطح بیان می کنند پس اگر دچار چنین مشکلاتی شدید نگران نشوید که اتفاقی رایج است و با بازگشت از این کویر در مدت کوتاهی بهبود پیدا خواهید کرد. توصیه می کنیم برای این که این حالات به شما دست ندهند آرام آرام وارد کویر شوید تا بدنتان به اختلاف سطح و آب و هوا کمتر واکنش نشان دهد. اگر همیشه بدن ضعیفی داشته اید و به داروها و انواع خوراکی ها به سرعت واکنش نشان داده اید بازدید از این کویر را به شما توصیه نمی کنیم. 

بیمه ی مسافرتی برای سفر به کویر سالاردو ییونی را نیز جدی بگیرید زیرا در این مکان حادثه زیاد رخ می دهد، با این که پلیس و اورژانس به سرعت خود را به محل های حوادث می رسانند اما توصیه می کنیم حتما بیمه داشته باشید و همیشه و در هر شرایطی کمربند ایمنی خود را ببندید. 

فراموش نکنید که برای سفر به بولیوی باید حتما ویزای توریستی و مدرکی که اثبات کند واکسن تب زرد (Yellow Fever) را زده اید به همراه خود داشته باشید. در نهایت پیشنهاد می کنیم با مردمان محلی بولیوی نیز ارتباط برقرار کنید زیرا فرهنگ و آداب جالبی دارند و تجربه ای متفاوت را برایتان رقم می زنند.

شاید در طول سفرتان محلیانی را ببینید که با دوچرخه در این کویر تردد می کنند اما این کار را اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم زیرا دوچرخه برای این کویر وسیله ی نقلیه ی مناسبی نیست و دوچرخه سواری در آن هم از سخت ترین فعالیت های این ناحیه محسوب می شود.

Photo by : Unknown

سخن آخر

بولیوی دیدنی های زیادی دارد که برای تماشای همه ی آن ها باید بارها به این دیار سفر کرد، اگر علاقمندید کارناوال جاذبه ی خاصی را در این سرزمین زیبا معرفی نماید این موضوع را با ما در میان گذارید، منتظر نظرات و دیدگاه های شما خوبان هستیم.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.7

بررسی شده توسط زهرا میرزایی

بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4
تفریحات و خوشگذرانی(عالی) 5
امکانات اولیه(عالی) 5

نقد و بررسی کاربران

سالاردو ییونی بولیوی را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین نقد
نقد و بررسی موجود نیست

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست