استرس پرواز | همراه با شرکت های هواپیمایی ۱۹۳۰ میلادی

استرس پرواز | همراه با شرکت های هواپیمایی ۱۹۳۰ میلادی

نگاهی به تاریخ

مسافرت با هواپیما یعنی بکارگیری گزینه سرعت در سفر به علاوه تحمل استرس چند ساعته پرواز بخصوص برای کسانی که ترس از ارتفاع آزارشان می دهد.

 زمانی که صحبت از سفر هوایی به میان می آید بی شک فاصله های دور و زمان کم در ذهنمان تداعی می شود. اما همیشه هم همین طور نبوده؛ تصور کنید سفر هوایی شما از انگلستان به استرالیا ۱۱ روز طول بکشد. دیوانه کننده است. اما در قرن ۲۰ میلادی امری بسیار عادی بوده است.

ویدوئویی از تجربه پرواز در خلال سالهای دهه ۱۹۳۰ میلادی
در حال بارگذاری ویدئو ...
تصوری از پرواز در سال ۱۹۳۰ میلادی

تصور کنید سوار هواپیمایی می شوید که نه اندازه، نه چیدمان صندلی ها و نه دکوراسیون داخلی آن، کوچک ترین شباهتی به هواپیماهای امروزی ندارد. هواپیما ها در اندازه هایی بسیار کوچک با حداکثر ۲۰ تا ۳۰ مسافر اعلام تکمیل ظرفیت می کنند و صندلی های متصل به کف هواپیما شبیه صندلی های اتوبوس های بین شهری، البته از نوع دهه ۶۰ شمسی است. با توری هایی که برای گذاشتن وسایل بالای سر مسافران تعبیه شده است.

در سال ۱۹۳۰ میلادی شما می بایست تمام صحبت خود با همسفرتان را قبل از روشن شدن موتور هواپیما به اتمام برسانید، چون بعد از شروع به کار موتور، و حتی چند دقیقه بعد از فرود به دلیل صدای زیاد داخل هواپیما، به معنای واقعی حسی از ناشنوایی را تجربه می کنید. در این میان خدمه هواپیما هم سعی دارند با بلندگوهای کوچک و با صدای بلند با شما ارتباط برقرار کنند.

این همان لحظه ایست که شما در دل خود آرزو می کنید ای کاش خوب پانتومیم را فرا گرفته بودید.

پرواز در دهه سی karnaval.ir17
پرواز در دهه سی karnaval.ir16
استقبال مردم از پرواز

با توجه به تصویر دلهره آور پرواز در سال ۱۹۳۰، پیش بینی ورشکستگی شرکت های هواپیمایی با استقبال مردم از سفر هوایی، به حقیقت تبدیل نشد.

تعداد مسافران هوایی در خط انگلیس به استرالیا از   از ۶۰۰  هزار نفر در سال ۱۹۳۰ به تعداد ۱,۲ میلیون نفر  در سال ۱۹۳۸ رسید.

با وجود هزینه های گزاف پرواز و همچنین خطرات بی شمار سقوط و در نظر گرفتن زمان بی نهایت طولانی ۱۱ روز برای سفر هوایی؛ سال ۱۹۳۸ شروع اعتماد مردم به سفرهای هوایی بوده است. البته این فرایند اعتماد بسیار آهسته شکل گرفت.

کیفیت سفر هوایی در دهه ۱۹۳۰

در این زمان سفر هوایی با شرایط سخت که تقریبا ۱۱ روز طول می کشید، دارای برنامه زمان بندی شده ای بود که تنها ۲۴ بار برای سوخت گیری توقف می کرد. (این سفر امروزه ۲۲ ساعت زمان می برد.)

این یک پرواز طولانی با یک هواپیمای سه موتوره  است که در طول پرواز به میزان ۱۲۰ دسی بل نویز را، درگوش خود حس خواهید کرد، اگر انسان خونسردی نیستید، خوشحال باشید که با هواپیمای ۸۵ سال پیش پرواز  نمی کنید.

ارتفاع این پرواز ها چیزی در حدود ۴ کیلومتر و سرعت پرواز کمی بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت بود که برای یک پرواز ارتفاع و سرعت کمی محسوب می شود.

این دوره اولین دوره ای است که هواپیماها بجای چوب از آهن ساخته شده اند.

صدای خدمه و خلبان از طریق بلندگوهایی که در هواپیما وجود داشت به گوش مسافرین می رسید.

پرواز در دهه سی karnaval.ir1
پرواز در دهه سی karnaval.ir8
پرواز در دهه سی karnaval.ir11
پرواز در دهه سی karnaval.ir12
مقایسه صدای داخل هواپیمای سال ۱۹۳۰ با صداهای روزمره

مکالمه عادی: ۶۰ دسی بل

ترافیک در خیابان های شلوغ: ۷۰ دسی بل

جاروبرقی: ۸۰ دسی بل

گوش کردن موسیقی با صدای بلند و از طریق گوشی: ۱۰۰ دسی بل

قرار گرفتن در ردیف جلویی کنسرت راک: ۱۱۰دسی بل

صدای داخل هواپیمای ۱۹۳۰ : ۱۲۰ دسی بل

آستانه گوش درد: ۱۳۰ دسی بل

لحظه برخاستن جت نظامی: ۱۳۰ دسی بل

سوراخ شدن پرده گوش: ۱۶۰ دسی بل

این ویدئو را ببینید و به صدای پرواز گوش دهید
در حال بارگذاری ویدئو ...
  • عکسی از هواپیمای سال ۱۹۳۰  برفراز شهر منهتن ( اولین هواپیماهایی که از فلز ساخته شده اند.)
پرواز در دهه سی karnaval.ir4
  • خدمه سلطنتی پرواز Heracles در فرودگاه Croydon Aerodrome در سال ۱۹۳۷ قبل از پرواز و پساز جشن تکمیل هواپیما.
پرواز در دهه سی karnaval.ir6
  • خانم D. Roosevelt ( در سمت راست) جزو بازیگرانی بود که در قرارداد فیلم خود در سال ۱۹۳۳ پذیرفت که با هواپیما سفر کند.
پرواز در دهه سی karnaval.ir9
شرکت هواپیمایی امپریال ایرویز (Imperial Airways)

این شرکت در بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی تنها شرکت هواپیمایی بین المللی بود که پروازهای بین قاره ای انجام می داد.

پرواز در دهه سی karnaval.ir15

 این شرکت اولین هواپیمای جنگی را در جنگ جهانی اول ارائه داد ولی استراتژی این شرکت صلح بود.

پرواز در دهه سی karnaval.ir13
پیشرفت به سمت فلز

اولین هواپیماهای این شرکت در سال ۱۹۲۰ از چوب و پارچه بود و در نهایت در سال ۱۹۳۰ فلزی شد. دلیل اصلی تبدیل چوب به فلز مقاومت بیشتر فلز در مناطق گرمسیری بود.

این شرکت در طول ۱۰ سال توانست علاوه بر تغییر مواد بکار رفته در هواپیماهای خود سرعت پرواز را نیز دو برابر کرد.

در طول ده سال بعدی بیش از ۵۰ هزار نفر با هواپماهای این شرکت مسافرت های هوایی داشتند.

پرواز در دهه سی karnaval.ir7
پرواز در دهه سی karnaval.ir10
پرواز در دهه سی karnaval.ir3
پرواز در دهه سی karnaval.ir2
پرواز در دهه سی karnaval.ir5
شعار …

بخش مهم شرکت، مربوط بود به مطرح شدن پوسترهای تبلیغاتی آن، که با این شعار همراه بود  : در کمتر از یک هفته از طریق هوا، از یک قاره به قاره بعدی بروید.

پروازهای این شرکت حداکثر شامل ۲۰ نفر بود و دلیل این تعداد مسافر تعبیه شدن تختخواب برای این سفر طولانی بود.

پرواز در دهه سی karnaval.ir14
پرواز در دهه سی karnaval.ir0
حرف اخر

پرندگان پشت بام را دوست دارم؛

دانه هایی را که هر روز برایشان می ریزم!

در میان انها،

یک پرنده بی معرفت هسا که می دانم روزی به آسمان خواهد رفت و بر نمی گردد!

و من،

او را بیشتر دوست دارم….

“گروس عبدالملکیان”

استرس پرواز | همراه با شرکت های هواپیمایی ۱۹۳۰ میلادی
4.01 19

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...